Foto. Sekretarz stanu Jacek Bogucki podczas konferencji prasowej prezentującej sukcesy ARR w minionym roku |
ARR podjęła w tym roku interwencję na wielu rynkach rolnych.
Wspierała m.in. producentów wieprzowiny, mleka, owoców i warzyw,
odtłuszczonego mleka w proszku (OMP), masła etc. Łącznie wypłaciła ponad
1,2 miliarda zł.
W ramach nadzwyczajnego wsparcia w sektorze
mleka i wieprzowiny ARR wypłaciła z budżetu unijnego i krajowego ponad
245 mln zł.W ramach embarga wypłacono kolejne 573,5 mln zł. Wycofano
313,3 tys. ton produktów, w tym 283 tys. ton jabłek.Obecnie jest
realizowana kolejna transza embarga.W związku z trwającą od lipca 2015
r. trudną sytuacja na rynku mleka ARR realizuje interwencyjne zakupy
OMP.Udzielane są dopłaty do prywatnego przechowywania masła lub
odtłuszczonego mleka w proszku.
Tymi danymi podsumowali
ostatni rok działalności Agencji Rynku Rolnego na konferencji prasowej
#DobryRokwRolnictwie sekretarz stanu w ministerstwie rolnictwa i rozwoju
wsi Jacek Bogucki, oraz prezes Agencji Rynku Rolnego Łukasz Hołubowski.
–
Agencja radzi sobie doskonale,zważywszy na sytuację, jaką zastaliśmy w
ARR oraz sytuację geopolityczną – powiedział Jacek Bogucki. Działania
interwencyjne są przeprowadzane sprawnie dzięki stworzonemu systemowi,
umiejętności organizowania kontroli oraz doskonałemu systemowi
finansowania wypłat. Agencja jest przygotowana do działań w zakresie
promowania polskiej żywności. Od tego roku promujemy ją na rynkach
światowych pod hasłem „Polska smakuje” we wszystkich językach świata.
Przedsiębiorcy już są przekonani, że warto na targach prezentować się na
wspólnym stoisku, aby promocja na odległych rynkach była skuteczna.
Na
rynku krajowym są realizowane zadania ze środków funduszy promocji
według zmienionych przepisów, tak aby efektywność tych środków była
jeszcze większa. Pakiet środków unijnych pozyskany z KE dzięki
działaniom ministra Krzysztofa Jurgiela jest przeznaczony dla polskich
rolników, których sytuacja jest najtrudniejsza.Środki tepozwolą na
przeprofilowanie produkcji gospodarstw tak, aby w jak największym
stopniu stabilizować sytuację na rynkach. Te działania wspierające i
stabilizujące ma prowadzić właśnie ARR.
Agencja prowadzi działania
promocyjne, interwencyjne oraz działania związane z pomocą żywnościową
dla najbardziej potrzebujących.Realizowane przez ARR programy dla szkół
(„Mleko w szkole” i „Warzywa i owoce w szkole”) są wspieraneprzez
działania edukacyjne związane z kształtowaniem dobrych nawyków
żywieniowych – stwierdził w swoim wystąpieniu prezes ARR Łukasz
Hołubowski. Zrealizowano w ARR z sukcesem przyjęcie ponad 120 tys.
wnioskówowsparcie w sektorze mleka i wieprzowiny, przetworzyliśmy je i
wypłaciliśmy 309 tys. przelewów. To działanie wykonaliśmy przed
zakończeniem wszystkich terminów. Podobnie w kolejne transze związane z
embargiem wypłacamy nie po zakończeniu programu, ale już w trakcie jego
realizacji. Na 12 tys. wniosków, aż 2,5 tys. przyjęliśmy drogą
elektroniczną, co było dużym ułatwieniem dla obu stron, bo wszystkich
beneficjentów obsłużyliśmy w ciągu trzech godzin.
Wszystkie
działania ARR służą wsparciu producentów mleka – nawet program „Mleko w
szkole”, a z funduszy programu Pomoc Żywnościowa są kupowane sery i
przetwory mleczne dla najbardziej potrzebujących. Te wszystkie działania
są sfinansowane za prawie 1,5 mld złotych. W efekcie mamy powolne
wyjście z kryzysu na rynku mleka.
Realizowane są wszystkie
programy dopłat do materiału siewnego, prywatnego przechowywania masła,
OMP i wieprzowiny. Na rynku polskim ARR chce wzmocnić znaczenie polskich
produktów, tak aby konsument zwrócił uwagę przy zakupie, czy jest to
produkt polski, czy wyprodukowany w innym kraju. Jest szansa na
wykorzystanie odrodzenia się patriotyzmu konsumenckiego.
ARR udaje
się na targach zagranicznych zgromadzić w jednym miejscu cały sektor
przetwórców i producentów – np. mięsnych. Obecnie rynek mleczny chce się
pokazywać jako silny partner w podobny sposób. Organizujemy w ARR
szkolenia dla eksporterów na rynki trzecie, a także spotkania B2B i
przygotujemy misje gospodarcze, na którezapraszamy partnerów i
importerów. Otworzyliśmy dla beneficjentów „Strefę inspiracji”, w której
eksperci udzielają wskazówek i porad w zakresie komunikacji i promocji.
–
Szeroki zakres działania ARR jest dostosowany do aktualnych potrzeb
rynku rolnego, rynku wina, OZE i innych– powiedział prezes Hołubowski.
Mimo to w znaczący sposób, dzięki informatyzacji składania wniosków,
udało się w tym roku ograniczyć liczbę biur, kierowników oraz
samodzielnych stanowisk w agencji. Stworzone zostały odpowiednie
zespoły, które szybko potrafią się wdrażać w mechanizmyinterwencyjne, a
liczba procedur została zmniejszona ponad trzykrotnie. Wszystkie te
działania zostały już zaudytowane i mają odpowiednie certyfikaty. W
przyszłym roku jeszcze większa liczba mechanizmów ma być obsługiwana w
formie elektronicznej, co znacznie ułatwi beneficjentom kontaktz ARR.
Wiceminister
Jacek Bogucki powiedział, że MRiRW stara się w KE o uruchomienie nowych
mechanizmów, które pozwolą na zwiększenie pomocy dla producentów owoców
i warzyw. Trwają także starania o wsparcie producentów trzody
chlewnej.Te sektory ucierpiały najbardziej z powodu rosyjskiego embarga.
Chcemy wspierać tych, którzy chcą zmienić profil produkcji i odejść od
sektorów, które są wrażliwe na embargo. Chcemy wspierać przejście do
sektorów, które mogą przynosić lepsze dochody – nawet w dalszej
perspektywie, np. w produkcji wołowiny. Na te działania będą
przekierowane środki zarówno krajowe, jaki i unijne.