W Poznaniu rozpoczęły się dziś Międzynarodowe Targi Wyrobów
Spożywczych Polagra Food i towarzyszące im Międzynarodowe Targi
Technologii Spożywczych Polagra Tech, Międzynarodowe Targi Gastronomii
Polagra Gastro, Targi Wyposażenia Hoteli Invest Hotel, Międzynarodowe
Targi Techniki Pakowania i Etykietowania Taropak, Logipak oraz Targi
Tworzyw Sztucznych i Gumy EPLA.
W tym roku Targi Poznańskie obchodzą jubileusz
95-lecia, a organizowane tu targi Polagra Food są corocznym, tradycyjnym
świętem branży spożywczej. To największa, nie tylko w Polsce, ale i w
Europie Środkowo-Wschodniej wystawa prezentująca osiągnięcia tej branży.
–
Na targach tych doskonale widać potencjał naszego przetwórstwa
rolno-spożywczego. Śmiało można powiedzieć, że w międzynarodowej
konkurencji polska żywność prezentuje się wspaniale – powiedział
goszczący dziś na targach minister rolnictwa i rozwoju wsi Krzysztof
Jurgiel.
Prezes Zarządu MTP Przemysław Trawa podkreślił, że to
przede wszystkim targi jedzenia i dodał, że jedzenie powinno zaspokaja
głód - nie próżność, powinno sprawiać przyjemności – nie trudności, być
doznaniem kulinarnym – nie intelektualnym i dawać okazje do dzielenia
się radością posiłku z bliskimi – nie koniecznie na facebooku.
–
Nasza żywność znajduje coraz większe uznanie na rynkach zagranicznych –
powiedział minister Jurgiel i dodał, że przez ostatnie 9 miesięcy nasze
produkty uzyskały dostęp do następnych 22 rynków w różnych regionach
świata. Główne z nich to Chiny, Kazachstan i rynki Afryki Południowej.
–
Wyniki handlu za I półrocze bieżącego roku wskazują, że wartość
eksportu artykułów rolno-spożywczych wyniosła ponad 11, 5 mld euro i
jest wyższa o 1,1 % w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W
dalszym ciągu utrzymuje się też dodatnie saldo w obrotach tymi
artykułami na poziomie 3,4 mld euro – poinformował Krzysztof Jurgiel i
dodał, że w ubiegłym roku sprzedaliśmy produkty rolno-spożywcze za
kwotę prawie 24 mld euro, z czego 19,6 mld euro, czyli 82% do krajów
Unii Europejskiej.
Uczestniczący w konferencji sekretarz stanu w
Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jacek Bogucki przedstawił
przygotowany w resorcie projekt Programu rozwoju głównych rynków
rolnych w Polsce na lata 2016-2020.
– Celem Programu jest
wypracowanie koncepcji długofalowego rozwoju krajowego sektora
rolno-żywnościowego – poinformował sekretarz stanu. Jako główne
mechanizmy rozwoju Jacek Bogucki wskazał wzmocnienie pozycji rolnika w
łańcuchu żywnościowym i uczciwy podział zysku pomiędzy poszczególne jego
ogniwa, budowę polskiej marki oraz stworzenie holdingu rolnego, który
będzie dużą siłą gospodarczą pozwalającą sprostać konkurencji na
światowych rynkach.
Uroczystość otwarcia targów połączona była z
galą nagród, podczas której wręczone zostały Złote Medale
Międzynarodowych Targów Poznańskich oraz statuetki Acanthus Aureus. W
tym roku Złoty Medal otrzymało 56 produktów spośród wszystkich
zgłoszonych do konkursu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz
podlegle resortowi instytucje, tak jak co roku aktywnie w tych targach
uczestnicą. Na ministerialnym stoisku prezentowane są produkty oznaczone
znakiem Poznaj Dobrą Żywność m.in. takich firm jak: Zakłady Spożywcze
„BONA”, SEMCO SemCo SGNiP Krystyna Just, Victoria Cymes Sp. z o.o., OSM w
Międzyborzu, WIPASZ S.A. Zakład Drobiarski w Mławie, Pasieka Smereka
Mistrz Pszczelarz Henryk Kłak, Firma Produkcyjno-Handlowa „AGI”,
Przetwórnia Owoców i Warzyw Robert Kowalkowski, Octim Wytwórnia Octu i
Musztardy Sp. z o.o., VIN KON S.A., SM MLEKPOL, AGRO-DANMIS Gramowscy
Sp. j., OSM w Kole, NASZ SAD Spółdzielcza Grupa Producentów Owoców, SM
MLEKOVITA, OSM w Łobżenicy, MAMUT Sp. z o.o., OSM w Skierniewicach, DEGA
S.A., SM „LAZUR”, P.P.U.H. Tłocznia Maurer, Zakład Przetwórstwa
Mleczarskiego Dominik sp. z o.o., HORTINO ZPOW Leżajsk Sp. z o.o.,
Zakład Konfekcjonowania Artykułów Spożywczych Vitana Jerzy Płachta, OSM w
Grodzisku Mazowieckim, OSM Top-Tomyśl, Zakłady Mięsne PAMSO SA,
DAWTONA, Pasieka PUCER, TOP s.c. Huszczak, Humerczyk, MAXTOP. Są tu
także udzielane informacje na temat Programu Poznaj Dobrą Żywność oraz
prowadzonych przez resort działań informacyjno-promocyjnych dotyczących
rolnictwa i gospodarki żywnościowej.
Agencja Rynku Rolnego
zorganizowała stoisko informacyjno-promocyjne, na którym znajduje się
Strefa Inspiracji. Symbolicznego jej otwarcia dokonał minister Krzysztof
Jurgiel. Strefa obejmuje cykl wykładów edukacyjnych, inspiracyjnych i
motywacyjnych, których celem jest budowanie rozpoznawalnej marki
polskiego rolnictwa w kraju i na świecie. Podczas tych spotkań
przedstawiane są możliwości współpracy w branży rolno-spożywczej z
rynkami Afryki i Azji, jak również podejmowane tematy zagadnień
kluczowych dla efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstw branży
rolno-spożywczej, a w szczególności skutecznej promocji i komunikacji
oraz kwestii zapewnienia wysokiej jakości produktów rolno-spożywczych.
–
To nowa inicjatywa, proponująca nowe sposoby na skuteczne dotarcie do
konsumentów –powiedział minister Jurgiel i dodał, że otwieramy nowe
rynki zbytu na polska żywność i musimy do nich dostosować zarówno naszą
ofertę, jak i sposoby promocji.
– Świat się zmienia i muszą zmieniać się również formy promocji i komunikacji w zakresie rolnictwa – podkreślił szef resortu.
Targi
Polagra Food i towarzyszące jej imprezy to wydarzenia niezwykle
atrakcyjne. Udział w nich bierze blisko 1200 wystawców z 30 krajów. Jest
tu niemal 400 nowości i 9 absolutnych premier rynkowych z sektora
technologii spożywczych. Na targach Polagra Food, jak co roku dominują
branże mleczarska i mięsna, ale niezwykle interesujące są także
ekspozycje sektora owocowo-warzywnego, piekarniczego, cukierniczego, a
także alkoholowego.
Wśród wystawców tegorocznej POLAGRY FOOD są
również przedstawiciele sektora spożywczego z innych krajów unijnych,
takich jak Włochy, Belgia, Węgry, a także z krajów azjatyckich.
informacja prasowa http://www.minrol.gov.pl/Ministerstwo/Biuro-Prasowe/Informacje-Prasowe/Polagra-2016